קידום אתרים: "תופעת ארגז החול" – מיתוס או מציאות כואבת?
הסיפור הוא מוכר וחוזר על עצמו. לקוח עושה נכון ופונה לחברת קידום אתרים שתזניק את האתר שלו קדימה. ואכן, עם תחילת העבודה, דו"ח הדירוגים במנוע החיפוש של גוגל, הראה קפיצות משמעותיות במילות מפתח נבחרות. האתר, שרק הוקם לפני זמן קצר, תופס מקום טוב במנועי החיפוש וכמות הכניסות אליו הולכת וגדלה במהירות מסחררת.
ואז ,לפתע, כמו גזירה משמיים, האתר נעלם מגוגל. מנוע החיפוש ממשיך לסרוק אותו, אך עבור אותן מילות מפתח עיקריות ותחרותיות הוא מופיע במקרה הטוב בעמוד התוצאות השישי (מקום שישי ומטה). דף הבית עצמו נעלם כליל מתוצאות החיפוש עבור כל ביטוי מבוקש ואין לו זכר.
באופן טבעי, הלקוח פונה בכעס למקדם האתרים ומבקש הסברים:
"איך זה יכול להיות שדווקא כשהתחלתי להשקיע בקידום האתר, גוגל מחליט שהוא לא מספיק טוב ומעיף אותו מתוצאות החיפוש?"
יש לזה הסבר. הוא אומנם לא מדעי וקשה להוכיח אותו (כמו כל דבר שגוגל עושה), אולם קהילת מקדמי האתרים כבר יודעת – "תופעת ארגז החול" היא לא מיתוס, אלא מציאות כואבת.
מה היא תופעת ארגז החול ומדוע היא קיימת?
תופעת ארגז החול או תיאורית ארגז החול נולדה לאחר שמקדמי אתרים הבחינו כי Google מרחיק מתוצאות החיפוש מילות מפתח תחרותיות כשמדובר באתרים חדשים. הסיבה לתופעה שנויה במחלוקת: ויש הגורסים כי מקורה במדיניות עקבית של גוגל כלפי אתרים חדשים. אלו טוענים כי גוגל נוקט במדיניות זו כדי למנוע הצפה של אתרי זבל שנועדו רק לצורכי מניפולציה על תוצאות החיפוש. ועל כן הוא מכניס אותם ל"תקופת המתנה" כדי לבדוק את מהימנותם ואמינותם. מצד שני, יש הטוענים כי התופעה מתרחשת מסיבות מתמטיות הקשורות לאלגוריתם של גוגל ותדירות העדכון שלו.
על דבר אחד אין חילוקי דעות בין כל מקדמי האתרים – התופעה קיימת.
אז איך מתמודדים עם תופעת ארגז החול?
קודם כל מומלץ להירגע (אפשר לשתות מים בתוספת כדור…), להתאזר בסבלנות ולהפגין אורח רוח. ראוי לציין ש"תופעת ארגז החול" היא טבעית לכל אתר חדש ומתחיל, למעט מקרים בודדים בהם מדובר באתרים מתעדכנים, כשכמות הקישורים אליהם גדלה בהתמדה (זה מאפיין בלוגים איכותיים, אתרי נחיתה המציגים מוצר חדשני, או וידאו שכולם מדברים וכו'). אתר תדמית או אתר מסחר אלקטרוני רגיל, דינו יהיה כנראה כמו רוב האתרים – שהיה של מספר חודשים ב"ארגז החול" עבור מילות מפתח תחרותיות.
את הזמן של השהיה בארגז החול מומלץ לנצל בכמה פעולות:
- לעבוד על האתר מבחינת תוכן (הזרמת טקסט עם כתבות ומאמרים בצורה מדודה – פעם ביומיים שלושה).
- לבדוק את תדירות הסריקה של גוגל (איזה עמודים הוא סורק ועל איזה הוא מדלג).
- לבדוק בעזרת הגוגל אנליטיקס או קמפיין PPC דרך איזה מילים הגיעו אליכם.
והכי חשוב: כל הזמן להזרים לינקים נכנסים לאתר שלכם (עדיף לעשות זאת באמצעות תוכן מעניין ומושך ולא לבצע החלפת לינקים). אם גוגל יראה שלינקים מוזרמים לאתר שלכם הוא יחשיב אותו כ"חי" ואמין – ואז ימהרו להוציא אותו מארגז החול.