[av_textblock size=" font_color=" color=" custom_class="]
פעמים רבות אני מתבקשת לכתוב עבור לקוח פוטנציאלי הצעת מחיר עבור שירותי קידום אתרים. נקודת ההנחה של הלקוח בבקשתו זאת, היא כי טיפול נקודתי באתר שלו, ותהליך של אופטימיזציה של האתר למנועי חיפוש הם שיביאו את האתר למסך התוצאות הראשון בגוגל, וישאירו אותו שם לנצח. תשובתי לפניות מסוג זה היא כי פעילות מהסוג הזה מבטאת טיפול חלקי מאוד באתר, ומזניחה את הכלים המשמעותיים ביותר של שיווק באינטרנט בהם אנו יודעים להשתמש. כמו כן, פעולה מסוג זה מחמיצה את המטרה המרכזית של שיווק אתר, והיא הבאת מכסימום של לקוחות רלוונטיים ומפולחים, לקוחות אשר בהמשך יצרו קשר לעבודה מול בעל האתר או המפרסמים אצלו.
במאמר זה אסקור את סט הכלים בהם משתמש משווק באינטרנט, סט כלים אשר חלקו הקטן הוא אופטימיזציה למנועי חיפוש, ומרביתו מורכב מעבודה מתמשכת של שיווק האתר באינטרנט.

רגע לפני שמתחילים פעולות שיווק באינטרנט
שימושיות
לפני שמתחילים פרוייקט של שיווק אתר, יש לבדוק ולוודא כי האתר מוכן לקבלת גולשים ולהפיכתם ללקוחות, שכן גם אם עשינו עבודה נהדרת של שיווק באינטרנט, והאתר לא מתאים למטרה לשמה נועד ולא יודע להפוך גולשים ללקוחות, הרי שהשורה התחתונה – כמות העסקאות שהאתר מייצר – לא יכולה להשתנות.
מסיבה זו, חשוב לעבור על האתר ולבחון את השימושיות שלו כמו גם היישומיות שלו, לזהות צווארי בקבוק וחסמים המונעים ביצוע פעולות באתר, ולתקנם. כמובן כי זוהי בדיקה בסיסית של משתמש מומחה, ואינה באה להחליף בדיקות שימושיות מלאות, אולם היא באה לפתור את הסוגיות המיידיות של האתר.

קידום אתרים
כפי שציינתי, קידום אתרים, או אופטימיזציה למנועי חיפוש, הנו הפעולה הבסיסית ביותר אותה יש לבצע לפני פעילות שיווק של אתר. במהלך שלב זה, נבדק האתר מבחינה טכנולוגית על מנת לוודא כי הנו חשוף למנועי חיפוש, ומבוצעים בו שינויים הדואגים לתת מכסימום חשיפה למנועי חיפוש.
לאחר מכן, מבוצע מחקר מלות מפתח, נקבעים היעדים להשגה, ומושלם תהליך האופטימיזציה של האתר כך שיהיה לו סיכוי הוגן בתחרות על המקומות הראשונים במנועי החיפוש. מכאן ועד להגעה למקומות אלה, המרחק עדיין רב, וזאת כיון שאתרים רבים מבצעים תהליך זה ועומדים באותה נקודת זינוק. מי שאכן יצליח להגיע ליעד הנכסף הם רק אותם אתרים המרחיבים את מניפת הפעולות שלהם לתחומים של שיווק באינטרנט, ומבעים את העבודה באופן יסודי ומתמשך.

ועכשיו לעבודה – העבודה המתמשכת של שיווק באינטרנט
באופן כללי, כל הפעולות השייכות לשיווק באינטרנט מטרתן אחת והיא הגדלת המודעות, החשיפה, וכתוצאה מכך – מספר הגולשים הממוקדים המגיעים לאתר האינטרנט. פעולות השיווק נעשות בשני מישורים המשרתים אחד את השני – האחד הנו הבאת גולשים המגיעים כתוצאה מביצוע חיפוש במנועי חיפוש, והשני הוא הגדלת מספר הגולשים המגיעים מאפיקים אחרים דוגמת קישורים לאתר.
שני האפיקים משרתים אחד את השני כיוון שככל שיגדל מספר הקישורים לאתר, כך יעלה גם המיקום בתוצאות חיפוש, ולהיפך, ולכן בפעילות השיווק באינטרנט אנו מתייחסים לשני האפיקים כאחד.

פיתוח קישורים
פיתוח קישורים הנה עבודה המתבצעת באופן מתמשך, ודואגת להגדיל את מספר ההצבעות לאתר מאתרים אחרים. בעת ביצוע עבודה זו, חשוב להקפיד כי ההצבעות הן מאתרים רלוונטיים העוסקים בתחומי תוכן קרובים, ולא מאינדקסים כלליים, שכן הצבעות מהסוג הראשון הן האיכותיות ביותר והתורמות ביותר. דירוג האתר המצביע בגוגל הנו גם משתנה שיש לקחת בחשבון, אך הנו משני ביחס לרלוונטיות האתר המצביע, וצורת ההצבעה (מלות מפתח).

חילופי תוכן
חילופי תוכן עם אתרים רלוונטיים הם הדרך הקלה ביותר להשיג לינקים לאתרך מאתרים רלוונטיים אחרים. בעת ביצוע חילופי תוכן, אתה למעשה מאפשר לבעלי אתרים אחרים שימוש בתכנים שכתבת בתמורה להצבעה אליך מכל מאמר. הדבר פועל בשני אפיקים – הגדלת כמות ההצבעות למען העלאת הדירוג במנועי החיפוש, כמו גם הפניית גולשים מתעניינים אשר נמצאים באתרים אחרים לאתר שלך.

הפצת רשימות תפוצה
כאשר אתה מפיץ מידע באופן תקופתי לרשימת המנויים שלך, אתה למעשה שומר על הנכס היקר ביותר שלך – הגולשים החוזרים, ודואג להכניסו לאתר שלך באופן תכוף.

סינדיקציה של תוכן
סינדיקציה של תוכן פועלת באותו אופן כמו הפצת רשימות תפוצה, אולם על בסיס מיידי וקבוע: בעת הוספת ערוץ RSS לאתרך, אתה קובע למעשה כי בכל פעם בו יתבצע עדכון באזורים מסויימים באתר, קהל המנויים לערוץ ה RSS שלך יעודכן באופן מיידי.

סיכום
הכלים המפורטים לעיל הנם הבסיס ההכרחי לפעילות שיווק באינטרנט, וישנם כלים נוספים ומשמעותיים לא פחות אותם קצרה היריעה מלהכיל (תכניות שותפים, פרסום במנועי חיפוש וכו').

אין ספק כי ארסנל המשווק באינטרנט כולל מספר גדול של כלים הבאים לשימוש לסירוגין או במקביל, אשר הבסיסי שבהם הנו קידום אתרים. בתחרות ההולכת וגוברת על אותם גולשים חייבים האתרים להשתמש במירב הכלים הקיימים על מנת לקבל סיכוי הוגן. פעילות מתמשכת של שיווק באינטרנט הנה הכרחית לאתר המעוניין להשיג מספר גדול של גולשים באופן קבוע, או להגיע למקומות הנכספים בגוגל ולהשאר שם.

מחברת המאמר: מיכל מורנו – מנהלת פרוייקטים בחברת מורנו'ס המומחים לשיווק באינטרנט ועורכת ראשית באתר מאמרים
[/av_textblock]

נגישות